De juiste spaaklengte (IV)


We zijn nu klaar om de meetgegevens in te voeren in een spaakcalculator.


De spaakcalculators die ik aanraad zijn de QBP calculator en de Spaakcalculator van DT Swiss. De eerste is wat eenvoudiger. Deze calculators gaan uit van een ERD zonder de nippelkoppen. Wees zorgvuldig bij het invullen. Het is een goed idee om beide calculators te gebruiken om te zien of u met beide op dezelfde aanbevolen spaaklengtes uitkomt. Let erop dat bij deze calculators een waarde van 33,5 mm moet worden ingevuld als 33.5 mm (met een punt dus in plaats van een komma). Op een gegeven moment moet u bij de calculator van DT Swiss aangeven hoeveel keer u de spaken elkaar wilt laten kruisen ('number of intersections'). Meestal wordt 'kruis x 3' gekozen. Over het algemeen geldt: hoe korter de spaak hoe minder kruisingen, anders maakt de spaak een te grote hoek op het punt waar die de nippel in gaat. Als u met de spaakcalculator rond 280 mm uitkomt als aanbevolen spaaklengte in combinatie met 'kruis over 3', overweeg dan om over te stappen op 'kruis over 2'. Bij wielen met zeer korte spaken, bijvoorbeeld die met 26 inch velgen en een elektrische naaf met zeer hoge flens moet soms 'kruis over 1' worden gekozen. Bij de keuze van het aantal spaakkruisingen moet u ook rekening houden met hoe schuin de gaten in de velg zijn geboord. De gaten in sommige velgen zijn speciaal extra schuin geboord om bij wielen met hele korte spaken toch bijvoorbeeld 'kruis over 2' toe te laten. Bij de QBP calculator komt u bij de velggegevens 'Offset' tegen. 'Offset' duidt op een asymmetrische velg. Dit is een velg waarbij de spaakgaten uit het midden staan. U kunt gewoon '0' invullen bij 'Offset'. Als u asymmetrische velgen gebruikt, is het gemakkelijker om gewoon 1 of 2 mm langere spaken aan de bodykant van het achterwiel en remkant van het voorwiel te nemen en 1 of 2 mm kortere spaken aan de andere kant. Asymmetrische velgen zijn bedoeld om de spaaklengtes en daarmee de spaakspanning aan beide zijden van het wiel dichter bij elkaar te krijgen, oftewel om het verschil in spaakspanning een de linker- en rechterzijde van het wiel te verkleinen. Spaakproblemen ontstaan vooral aan de zijde met de laagste spaakspanning en door de spaakspanning aan die zijde te verhogen door middel van een asymmetrische velg wordt het risico van problemen kleiner.